Złe wymiarowanie otworów

Polish forum

Moderator: PrzemoF

Forum rules
Regulamin forum i pomocne informacje

WAŻNE! Przeczytaj zanim poprosisz o pomoc
fcgowno
Posts: 4
Joined: Thu Feb 18, 2021 9:00 pm

Złe wymiarowanie otworów

Postby fcgowno » Thu Feb 18, 2021 9:13 pm

Cześć

O co chodzi z otworami?
Narysowałem szkic, wyciągnąłem bryłę, robię w niej 2 otwory o średnicy 4mm.
Zamykam szkic i w modelu mam otwory 6mm !!!!!!!!!!!!
WTF ?????
Zmieniam średnice w szkicu, a freecad ma mnie w D.... i dalej robi 6mm.
No co za bajzel !!!!
Ma ktoś rozwiązanie albo wie dlaczego tak się dzieje ????
User avatar
PrzemoF
Posts: 3095
Joined: Fri Jul 25, 2014 4:52 pm
Contact:

Re: Złe wymiarowanie otworów

Postby PrzemoF » Thu Feb 18, 2021 9:28 pm

Cześć, wrzuć model i info o FreeCADzie jak to jest opisane u góry strony.
fcgowno
Posts: 4
Joined: Thu Feb 18, 2021 9:00 pm

Re: Złe wymiarowanie otworów

Postby fcgowno » Fri Feb 19, 2021 6:32 am

Spoko, już wstawiam. Ten model ma jeden otwór w płaszczyźnie, bo usunąłem drugi i chciałem pojedynczo zrobić, ale jest to samo.

Otwór przelotowy jest ok, zmieniam na szkicu to zmienia się w modelu, a ten mały w płaszczyźnie ma w szkicu 10mm a w modelu już 6mm
i nie ważne jak go zmienię w szkicu to w modelu ma zawsze 6mm. W parametrach tworzenia bryły po tym szkicu widać otwór 6mm i jak go tutaj zmienię na 10mm to już się aktualizuje w bryle, tylko nie o to chodzi żeby po szkicu jeszcze sprawdzać co jest rzeczywiście w modelu.
Coś muszę robić nie tak bo zbyt podstawowy błąd.

wspornik pręta.FCStd
(16.99 KiB) Downloaded 3 times
fcgowno
Posts: 4
Joined: Thu Feb 18, 2021 9:00 pm

Re: Złe wymiarowanie otworów

Postby fcgowno » Fri Feb 19, 2021 7:55 am

Dobra narysowałem otwory szkicem i w bryle zastosowałem POCKET a nie HOLE.
W ten sposób działa ok, ale dlaczego narzędziem otwór robi się tak jak opisałem?
User avatar
PrzemoF
Posts: 3095
Joined: Fri Jul 25, 2014 4:52 pm
Contact:

Re: Złe wymiarowanie otworów

Postby PrzemoF » Fri Feb 19, 2021 9:33 am

Sprawdz w dokumentacji roznice miedzy HOLE i POCKET
fcgowno
Posts: 4
Joined: Thu Feb 18, 2021 9:00 pm

Re: Złe wymiarowanie otworów

Postby fcgowno » Fri Feb 19, 2021 12:57 pm

Tak zrobię, dzięki.
Co program to inaczej, trzeba się trochę przestawić.
User avatar
PrzemoF
Posts: 3095
Joined: Fri Jul 25, 2014 4:52 pm
Contact:

Re: Złe wymiarowanie otworów

Postby PrzemoF » Fri Feb 19, 2021 1:14 pm

Jezeli masz doswiadczenie z innymi systemami CAD to koniecznie zacznij od tutoriali FreeCADa. Inaczej bedziesz sie czesto zastanawial dlaczego cos nie dziala. A zazwyczaj dziala tylko inaczej.
kwahoo
Posts: 382
Joined: Fri Nov 29, 2013 3:09 pm
Contact:

Re: Złe wymiarowanie otworów

Postby kwahoo » Fri Feb 19, 2021 4:18 pm

Hole nie bierze pod uwagę średnicy okręgu w szkicu, rysujesz go po prostu tak aby szkic był dla ciebie czytelny. Średnica, podobnie jak pogłębienia czy inne cechy otworów są ustawiane w panelu bocznym. Zresztą tak samo jest w innych programach CAD, tylko zwykle bazą położenia nie jest okrąg a np. punkt.

Gdzieś była nawet dyskusja czy nie zamienić okręgów w szkicu na punkty, co byłoby mniej mylące, ale też mniej czytelne.

Image

Każdy z otworów na zrzucie bazuje na okręgu o innej, niesprecyzowanej średnicy. Tutaj średnicę otworu definiuje norma, ale można ją też nadać arbitralnie. To dużo wygodniejsze i szybsze niż wymiarowanie otworów w szkicu, gdzie każdy musi mieć swój więz średnicy lub równości średnic.
User avatar
arturromarr
Posts: 268
Joined: Sat Jun 24, 2017 9:32 pm

Re: Złe wymiarowanie otworów

Postby arturromarr » Mon Feb 22, 2021 9:02 pm

Okręgi są praktyczniejsze. Można nadać im wymiar, np., podkładki, łba śruby itp., co może ułatwić rozmieszczanie otworów.