pogrubianie i rozwijanie łączących się pod zmiennym kątem powierzchni

Polish forum

Moderator: PrzemoF

Forum rules
Regulamin forum i pomocne informacje

WAŻNE! Przeczytaj zanim poprosisz o pomoc
Pawel_2
Posts: 1
Joined: Fri Dec 15, 2017 12:02 pm

pogrubianie i rozwijanie łączących się pod zmiennym kątem powierzchni

Postby Pawel_2 » Fri Dec 15, 2017 1:33 pm

OS: Windows 10
Word size of OS: 64-bit
Word size of FreeCAD: 64-bit
Version: 0.17.8448 (Git)
Build type: Release
Branch: master
Hash: 15c368d982903ec03206335fa0d15d0f70f7fc5c
Python version: 2.7.8
Qt version: 4.8.7
Coin version: 4.0.0a
OCC version: 7.0.0

Mój problem jest następujący. Istnieje metoda budowy kadłubów łodzi "stitch and glue" (szycia i sklejania), którą stosuje się w przypadku cienkiej sklejki. Chciałbym zrobić podobnie ale nie z cienkich arkuszy, lecz z arkuszy pianki XPS o grubości 30 mm lub 50 mm, które następnie po złączeniu byłyby laminowane. Metodą "stitch and glue" buduje się kadłuby tzw. "chinned" mające wyraźne krawędzie łączenia poszczególnych elementów. Jeśli pogrubi się powierzchnie poszczególnych elementów burt, dna i pokładu, to w przypadku arkuszy grubej pianki pojawi się problem pod jakim kątem powinny być sfazowane brzegi tych arkuszy, żeby pasowały kształtowo do siebie. (Takie sfazowane arkusze można skleić ze sobą, niezależnie od tymczasowego przytrzymania taśmą klejącą w trakcie montażu). Żeby można było wycinać poszczególne elementy z pianki na maszynie CNC trzeba rozwinąć powierzchnie górną i dolną piankowych elementów w taki sposób aby nie przesunąć ich względem siebie ani nie zmienić odległości między nimi zostawiając jednocześnie obwiednię (ukosowanie) brył nie zmienioną, tzn. zmienny kąt fazowania, który wynika z składania poszczególnych elementów w kadłub powinien być zachowany. To, że pianka o grubości 30 lub 50 mm nie wygina się, nie jest poważnym problemem, ponieważ można te arkusze naciąć w formie szachownicy na taką głębokość aby dawały się wyginać. Powyższą technologię wymyśliłem sobie ze względu na to, że jeśli pokona się problem samego projektowania, to składanie poszczególnych elementów powinno być już proste i jeśli elementy będą dobrze pasowały do siebie, to może obeszłoby się bez "hellingu" (stołu montażowego), co znacznie uprościłoby budowę. Nie mam pojęcia jak zaprojektować fazowanie brzegów elementów pod zmiennym kątem ani jak rozwijać powierzchnie elementów z zachowaniem fazowania obwiedni aby uzyskiwać płaskie elementy piankowe podatne na wycięcie na maszynie CNC.